Бидэнтэй нэгдэх

Улстөр нийгэм

Төрийн банкны хувьцаа тогтвортой, өгөөжтэй хөрөнгө оруулалт болно

Огноо:

,

Төрийн банк Банкны тухай хуульд заасны дагуу анхлан нээлттэй хувьцаат компани болж IPO гаргахаар болжээ. Бид энэ талаар Төрийн банкны Гүйцэтгэх захирал Ө.Гантөртэй ярилцлаа.

Төрийн банк IPO гаргах, иргэдэд хувьцаагаа худалдах бэлтгэл ажил хэр явцтай байгаа вэ. IPO гаргах бэлтгэл ажил бүрэн хангагдсан уу?

-Банкны  тухай  хуулийн нэмэлт өөрчлөлтөөр системийн нөлөө бүхий банкууд Олон нийтэд нээлттэй хувьцаат компани болохоор хуульчилсан. Хуулийн хүрээнд тэдгээр банкууд 2023 оны зургаадугаар сарын 30 гэхэд нээлттэй хувьцаат компани болох ёстой. Төрийн банкны хувьд төрийн өмчийн банк гэдгээрээ IPO хийх ажил бусад банкуудтай харьцуулахад нэлээд онцлогтой байсан. Үүний дагуу, бид банкныхаа үнэлгээг хийлгэж, аудитын болон хуулийн зөвлөх компаниудаар дүгнэлт гаргуулж, активын чанараа шалгуулан шаардлагатай бэлтгэл ажлуудыг хийгээд дууссан. Монголбанк, Монголын Хөрөнгийн бирж, Санхүүгийн зохицуулах хорооноос Төрийн банкны үнэт цаасны танилцуулгыг хянаж үзээд үнэт цаасны бүртгэлийн зөвшөөрлийг өглөө.

Төрийн банк яагаад бусад банкаас өөр гэж. Үүнийг Та тодорхой тайлбарлахгүй юү?

-Төрийн банк бол төрийн өмчийн банк. Төрийн өмчит компанийг нээлттэй хувьцаат компани болгохын тулд Төрийн болон орон нутгийн өмчийн тухай хууль журмын дагуу Засгийн газрын хуралдаан болон УИХ-ын чуулганаар хэлэлцүүлж, шийдвэрлүүлдэг. Энэ хүрээнд бид Засгийн газрын хуралдаан, УИХ-ын чуулганы хуралдаанаар асуудлаа оруулаад олон нийтэд нээлттэй банк болох шийдвэрээ гаргуулсан. Манай банк системийн банкуудаасаа хамгийн түрүүнд AQR буюу Активын чанарын үнэлгээгээ хийлгэж дууссан. Мөн зургаадугаар сарын 30-нд Монголбанк, Санхүүгийн зохицуулах хороо, Монголын хөрөнгийн биржид олон нийтэд нээлттэй санал болгох үнэт цаасны танилцуулгаа хүргүүлж бусад банкаасаа түрүүлж албан ёсны зөвшөөрлөө авлаа.

Төрийн өмчит компаниудаас нээлттэй хувьцаат компани болсон сайн туршлага бий юу?

-Хамгийн энгийн жишээ гэвэл “Монгол шуудан” ТӨХК. Тус компани 2015 онд анх төрийн өмчийн хувьчлалын жагсаалтад багтаж, олон нийтэд нээлттэй хувьцаат компани болоход оролцсон байдаг. Тухайн үедээ хувьцааных нь ханш 185 төгрөг байсан бөгөөд тус компанийн 34 хувийг олон нийтэд санал болгосон. Яг өнөөдрийн байдлаар “Монгол шуудан” ХК-ийн хувьцааных нь ханш 1,000 төгрөг орчим болоод өсчихсөн. Тэр хэрээр тухайн компанийн үнэлгээ өссөн, компанийн засаглал сайжирсан, тодорхой зардлууд нь буурсан байна. Улсын төсвөөс татаас авдаг байсан бол одоо санхүүгийн чадавх нэмэгдсэн, цэвэр ашгийн үзүүлэлт, өөрийн хөрөнгийн хэмжээ өсөлттэй байна. Дэлхийн олон улсын тээвэр зуучлалын компаниудтай чөлөөтэй ажилладаг. Жишээнүүдээс дурдахад ийм байна.

Төрийн банк дундаж давхаргыг дэмжигч банк болох зорилтоо танилцуулсан. Дундаж давхаргыг дэмжих зорилтынхоо талаар мэдээлэл өгнө үү?

-Монгол Улсын Засгийн газраас Төрийн банкийг дундаж давхаргыг дэмжигч банк болгох зорилтыг дэвшүүлсэн. Энэхүү зорилтын хүрээнд бид алсын хараа, эрхэм зорилго, цаашдын стратегиа шинэчлэн тодорхойлсон. Эдийн засгийн ачааг үүрч явдаг нийгмийн тулгуур бүлэг болох дундаж давхаргыг бойжуулах, тэдний амьдралын чанарыг сайжруулах, зээл, санхүүжилтийг олгоход банк санхүүгийн холбох гүүр нь Төрийн банк болон ажиллах юм. Дундаж давхаргыг дэмжигч банкны цогц төлөвлөгөөг бид өнгөрсөн онд гаргасан бөгөөд санхүүгийн үйлчилгээ үзүүлэх, бүтээгдэхүүн үйлчилгээний хүртээмжийг нэмэгдүүлэх, санхүүгийн боловсрол, зөвлөгөө мэдээлэл өгөх гэсэн гурван чиглэлийн дагуу нийгмийн дундаж давхаргаа дэмжин ажиллахаар төлөвлөсөн. Цаашид ч банкны стратеги болон бизнес төлөвлөгөөнд энэ ажил маань байнга тусгагдан хэрэгжих болно.

Та дундаж давхаргыг дэмжигч банк болох зорилтын хүрээнд гурван чиглэлийн ажлыг хэрэгжүүлэх талаар ярилаа. Ямар ажлуудыг одоогоор хэрэгжүүлээд байгаа вэ?

– Санхүүгийн үйлчилгээ үзүүлэх чиглэлийн хүрээнд 2024 оныг дуустал 6 төрлийн хадгаламж, 12 төрлийн зээлийн бүтээгдэхүүнийг шинээр гаргахаар төлөвлөснөөс одоогийн байдлаар 3 төрлийн хадгаламж, 3 төрлийн зээлийн шинэ бүтээгдэхүүн нэвтрүүлээд байна. Төрийн банк нь иргэдийн зах зээлд төвлөрөн ажилладаг тул энэ чиглэлийн бүтээгдэхүүн үйлчилгээг харилцагчдадаа илүү санал болгодог. Төрийн банкны хувьд хуримтлалтай дундаж давхаргыг бий болгох, бойжуулахтай холбоотой төсөл, хөтөлбөр, зорилтот аянууд болон санхүүгийн боловсрол олгох хөтөлбөрийг зорилтот хэсэгт хүргэх ажлуудыг зохион байгуулсаар байна.

Харин бүтээгдэхүүн, үйлчилгээний хүртээмжийг нэмэгдүүлэх чиглэлд 5 төрлийн карт, Киоск төхөөрөмж, андройд ПОС төхөөрөмжийг зах зээлд нэвтрүүлсэн. Манай харилцагчдын багагүй хувийг малчид болон орон нутгийн иргэд, орон нутгийн бизнес эрхлэгчид эзэлдэг. Бид гар утсаараа дансаа удирдах боломжтой “Гялсбанк” аппликейшн шинэчлэх ажлыг эхлүүлж, энэ ажлын хүрээнд гурав хүртэл сая төгрөгийн зээл авах “Гялс зээл” үйлчилгээ болон цаг уурын гамшигт үзэгдлээс урьдчилан сэргийлэх мэдээллийг авах боломжуудыг шинээр нэвтрүүлсэн.

Санхүүгийн боловсрол, зөвлөгөө мэдээлэл өгөх чиглэлд бид Инкубатор төвийг шинээр байгуулж, түүгээр дамжуулан орон нутгийн жижиг, дунд бизнес эрхлэгч нарт зориулсан сургалт, зөвлөгөө өгөх арга хэмжээг тогтмол зохион байгуулан ажиллаж, одоогийн байдлаар нийт 1,002 бизнес эрхлэгчид, 10,903 иргэнд санхүүгийн боловсрол олгож, 113 сургагч багш, 44 зөвлөх багшийг бэлтгэжээ. Бид Монголбанк, ЖДҮГазар, МҮХАҮТ, СЭЗИС, Бест төсөл, Эрүүл амьдралын жигүүр ТББ, 4 дүгээр эмнэлэг, Сон медикал эмнэлэг зэрэг байгууллагатай хамтран ажиллаж байна.

Засгийн газраас дундаж давхаргыг тодорхойлсон. Төрийн банкны нийт харилцагчдын хэдэн хувь нь дундаж давхаргын иргэд байна вэ?

-Үндэсний статистикийн хорооны судалгаагаар Монгол Улсын нийт иргэдийн 70 орчим хувь нь дунджаас доогуур орлоготой байна гэсэн тоон мэдээлэл гарсан. Төрийн банкны 2.3 сая харилцагчийн 70 гаруй хувь нь дунджаас доош орлоготой, 27 орчим хувь нь дундаж орлоготой иргэд байна. Дундаж давхаргыг дэмжихийн тулд иргэдийн орлогод нийцсэн санхүүгийн үйлчилгээ болон хүртээмжийг нэмэгдүүлэх чиглэлд 40 гаруй ажлыг цогцоор нь авч хэрэгжүүлнэ. Энэ ажлын хүрээнд шинээр бүтээгдэхүүн үйлчилгээнүүд гаргана, одоогийн бүтээгдэхүүн үйлчилгээнийхээ нөхцөл, чанар хүртээмжийг нэмэгдүүлнэ. Төрийн банкны хувьд халамжийн 70 гаруй хувийг, хүүхдийн мөнгийн 50 гаруй хувийг олгож байна. Мөн 2021 оны гуравдугаар сараас Засгийн газрын шийдвэрээр “Эрүүл мэндээ хамгаалж, эдийн засгаа сэргээх 10 их наядын цогц төлөвлөгөө”-г хэрэгжүүлж эхэлсэн. Энэ төлөвлөгөөнд тусгагдсан Ажлын байрыг дэмжих зээл, Хөдөө аж ахуйг дэмжих зээл, Орон сууцны ипотекийн зээл, Репо арилжааны санхүүжилттэй зээлүүдийг арилжааны банкуудаар дамжуулан олгосон бөгөөд Төрийн банк манлайлан оролцсон. Үүний үр дүнд, нийт 18 мянган иргэн аж ахуйн нэгжид 700 гаруй тэрбум төгрөгийн зээл олгосон.

Төрийн банкны хөгжлийг хэрхэн харж байгаа вэ?

-Төрийн банк 500 нэгж салбартай, 4,000 гаруй ажилтантай, 2.3 сая харилцагчтай системийн нөлөө бүхий банк. Төрийн банкны алсын харааг дундаж давхаргыг дэмжигч үндэсний тэргүүлэгч банк гэж тодорхойлсон. Төрийн банк 2009 онд үүсгэн байгуулагдсан. Үүсгэн байгуулагдахдаа 147 тэрбум төгрөгийн актив хөрөнгөтэй, 28 тэрбум төгрөгийн өөрийн хөрөнгөтэй үйл ажиллагаагаа эхэлж байв. Өнөөдрийн байдлаар 3.9 их наяд төгрөгийн актив хөрөнгөтэй, 446.7 тэрбум төгрөгийн өөрийн хөрөнгөтэй үйл ажиллагаагаа явуулж байна. Анх харилцагч, хадгаламж эзэмшигчдийн эрх ашгийг хамгаалах, банкны системийн тогтвортой байдлыг хангах зорилгоор үүсгэн байгуулагдаж байсан. Хоёр дахь үе шат буюу 2013 оны долоодугаар сараас 21 аймаг, сум, дүүргүүдэд салбар нэгжтэй болж, үндэсний хэмжээний банк болсон. Өнгөрсөн оны наймдугаар сараас Засгийн газрын шийдвэрээр дундаж давхаргыг дэмжигч банк болон өөрчлөгдсөн. Энэ ажлын хүрээнд цогц төлөвлөгөө гарган ажиллаж байна. Энэ нь Төрийн банкны бизнесийн зорилгод нийцэж байгаа юм. Тухайлбал, нийт харилцагчдын 90 гаруй хувь, нийт зээлдэгчдийн 80 хувь нь иргэд байдаг. Энэ утгаараа Төрийн банк бол иргэдийн банк юм.

Та нээлттэй хувьцаат компани гэдгийг тайлбарлаад өгөхгүй юу. Энэ нь иргэдэд ямар давуу талтай вэ?

-Нээлттэй хувьцаат компани гэдэг бол өөрийн хувьцааг хөрөнгийн биржээр дамжуулан олон нийтэд буюу иргэд, аж ахуйн нэгжид нээлттэй худалдаж, компанийн засаглалын хувьд ил тод, нээлттэй болох нөгөө талаас иргэд маань хувьцаа эзэмшсэнээрээ нийгмийн баялгаас тэгш хүртэх боломжийг нээж байгаа үйл явдал юм. Энд нэг зүйлийг тодруулж хэлэхэд зарим иргэн Төрийн банк хувьчлагдаж байна гэсэн буруу ойлголттой явж байх шиг байна. Төрийн банк нь хувьчлагдах бус, хөрөнгийн зах зээлийн зарчмын дагуу хувьцаагаа олон нийтэд санал болгох замаар хэлбэрээ өөрчилж нээлттэй хувьцаат компани болж байгааг ойлгох хэрэгтэй.

Нээлттэй хувьцаат компани болсноор дундаж давхаргын иргэдэд ямар давуу талтай вэ?

– Төрийн банкны хувьцааг ард иргэд худалдан авч хувьцаа эзэмшигч болсноороо, хамгийн нэгдүгээрт өөрийн үйлчлүүлдэг банкны үйл ажиллагаанд хяналт тавих, ашиг орлогоос хүртэх боломжийг бий болгоно, хоёрдугаарт дундаж давхаргын иргэд үнэт цаасны зах зээлд хөрөнгө оруулагч болж санхүүгийн төрөл бүрийн бүтээгдэхүүн үйлчилгээг авах боломж давхар нээгдэж байгаа. Манай банкны санхүүгийн үзүүлэлтүүд сүүлийн жилүүдэд тогтмол өсөлттэй байна. Иймд иргэд, харилцагчид маань хамгийн найдвартай, урт хугацаанд тогтвортой өгөөжтэй хөрөнгө оруулалт хийх гэж байгаа бол манай банкны хувьцаа хамгийн зөв сонголт байх болов уу.

Иргэд Төрийн банкны IPO-д хэрхэн оролцох вэ. Шалгуур ямар байх вэ?

-Бид хувьцаа авах боломжийг хүн бүрт нээлттэй хүртээмжтэй байх зорилгоор Гялсбанк буюу интернэт банкны платформ дээр нэмэлт хөгжүүлэлт хийсэн. Харилцагч Гялсбанкаараа хандаад манай хувьцааны анхдагч зах зээлийн арилжаанд оролцох боломжтой. Мөн брокерын мэргэшсэн байгууллагуудаар дамжуулан хувьцаанд оролцох боломжтой. Бид хувьцаагаа аль болох олон харилцагч тэр дундаа хөдөө орон нутгийн иргэд, малчдад хүртээмжтэй байх бодлого барьж байна.

Нэгж хувьцааны үнэ 590 төгрөг байгаа. Энэ удаад бид нийт 5 хувиа олон нийтэд санал болгож байна. Өнгөрсөн Бямба гаригт буюу энэ сарын 24-нд Улаанбаатар зочид буудлын Их танхимд Үнэт цаасны танилцуулгаа олон нийтэд хийсэн. Өнөөдөр/даваа гариг/ гэхэд манай стратегийн хөрөнгө оруулагчдаас татах хөрөнгийн хэмжээ бүрдсэн байна. Эндээс иргэд Төрийн банкны хувьцааг ямар их сонирхож, хүлээлттэй байсныг харж болох байх. Одоо бид энэ сарын 30 буюу баасан гариг анхдагч арилжааны нээлтээ хийхээр төлөвлөөд байна.

Одоо тэгэхээр иргэд хувьцаа авч чадахгүй болсон гэсэн үг үү?

-Түрүүн би хэлсэн, энэ сарын 30-нд анхдагч арилжаа эхлэнэ гэж. Анхдагч арилжаа эхлэхээр иргэд Төрийн банкны хувьцаанаас авах бүрэн боломжтой. Арилжаа маань есдүгээр сарын 30-наас аравдугаар сарын 6-ныг хүртэл явагдах юм. Энэ үеэр Төрийн банкны үндсэн андеррайтер болох “Өлзий энд Ко” болон “Гүүдсек” Үнэт цаасны компани, бусад брокерын компаниар дамжуулан хувьцаа авах боломжтой. Мөн манай банкны Гялсбанк ашигладаг бол хувьцаа худалдан авах захиалга өгөх боломжтой гэдгийг хэлэх байна.

Дэлгэрэнгүй унших

Сэтгэгдэл

Улстөр нийгэм

Л.Оюун-Эрдэнэ: Засгийн газар “20 минутын хот” концепцийг хэрэгжүүлэх эрхзүйн цогц реформыг УИХ-д өргөн барьж байна

Огноо:

,

Монгол Улсын Ерөнхий сайд Л.Оюун-Эрдэнэ Хот, тосгоны эрх зүйн байдлын тухай хуулийн шинэчилсэн найруулгын төслийг танилцуулж, УИХ-ын чуулганы нэгдсэн хуралдаанд үг хэллээ.

Ерөнхий сайдын хэлсэн үгийг бүрэн эхээр нь хүргэж байна. 


Хүндэт нийслэлчүүд ээ, 
Улсын Их Хурлын дарга, эрхэм гишүүд ээ,
 
Манай Засгийн газар байгуулагдсан цагаасаа олон жил тулгамдсан суурь реформын асуудалд анхаарал хандуулсаар ирлээ. Суурь асуудал шийдэгдэхгүй бол түүнээс улбаалсан зовлон хэзээ ч арилахгүй нь тодорхой юм.  
Бид хамтдаа цар тахлыг даван туулж, өргөн нарийн царигийн маргааныг эцэслэн боомтын боомийг тайлж, авлигын олон асуудлыг ил тод болгож, шүүхийн шатанд шилжүүллээ. Хөгжлийн банкны бондыг өөрийн эх үүсвэрээр нь бүрэн төлүүлж, Эрдэнэт үйлдвэр, Хөтөлийн цемент, Дарханы төмөрлөгийн үйлдвэрийн хууль бус асуудлыг цэгцэлж, Оюутолгойн 2.3 тэрбум ам.долларын өрийг тэглэж, Нүүрсний худалдааг биржээр нээлттэй арилжиж эхэлснээр далд эдийн засаг ил болж -4.6 хувьтай байсан эдийн засаг, 7 хувийн өсөлтөд хүрсэн нь 10 гаруй функтээр өссөн үзүүлэлт юм. Эдийн засаг  хоёр дахин тэлж, валютын нөөцөө таван тэрбум ам.долларт хүргэн, нэг хүнд ногдох дотоодын нийт бүтээгдэхүүнийг 1,700 ам.доллараар нэмэгдүүлж, 5,875 ам.долларт хүргэлээ.
Нэг үгээр хэлбэл, 2012 оны эдийн засгийн сэргэлтийн цаг хугацаатай ижил түвшинд ирж байна гэж ойлгож болно. Харамсалтай нь нэг гарсан алдааг засах гэж бүтэн 10 гаруй жил зарцуулагддагийг бид өнгөрсөн түүхээсээ суралцаж байна, иймд бид дахин алдахгүй байх ёстой.
Авлигын эсрэг тэмцлийн үр дүнд Үндэсний баялгийн сангийн хууль батлагдаж, эдийн засаг иргэн бүхэнд хүртээмжтэй болох суурь реформ хэрэгжиж эхэллээ. Баялгийн сангийн Хуримталын санд төвлөрүүлэх энэ жилийн орлогыг ипотекийн зээлийн эх үүсвэрт нэмэгдүүлснээр 10 гаруй жилийн дараа авахаар дараалалд орсон байсан 10 гаруй мянган иргэдийн орон сууцны асуудлыг шийдвэрлэнэ гэдэг бидэнд ямар боломж нуугдаж байсны энгийн нэг жишээ юм.
E-Mongolia цахимжилт амжилттай хэрэгжиж, шилэн ажиллагааны хүрээнд төрийн үйлчилгээ гар утсанд шилжиж, аливаа ашиг сонирхлын асуудал хэн нэгнээс хамааралгүй, ил тод болсоор байна.  Нийгэм ч авлигыг үл тэвчих сэтгэлзүйтэй болж төлөвшлөө. Энэ нь өнгөрсөн хугацааны тэмцлийн хамгийн чухал үр дүн билээ. Бид хүрсэн ёсзүйн өндөрлөгөөсөө доош унахгүй, харин цааш тэмүүлж чадвал авлигагүй нийгэм бүрдэх хугацаа хол биш ойр байна.
Дүр эсгэсэн хуурамч байдал өдрөөс өдөрт хүчгүйдэж, бодитой прагматик шийдлийн мэтгэлцээн өрнөж эхэлж байна.  
Үндсэн хуулийн өөрчлөлтөөр парламентын 126 гишүүн бүхий сонгуулийн холимог тогтолцоонд шилжиж, хүйсийн тэгш байдлыг бүрдүүлэхэд томоохон алхам хийж, нийгмийн салбар төлөөлөл парламентад дуу хоолойгоо илэрхийлэх бодит боломж нээгдлээ.
Дэлхий дахинд манай энэхүү дэвшлийг сайн загвар болгон судалж байна. Бид сонгодог парламентын засаглалыг төлөвшүүлэхийн төлөө илүү хичээх учиртай.
Монгол Улс “Алсын хараа-2050” урт хугацааны бодлоготой болж, 560 гаруй салангид баримт бичгүүдийг нэгтгэж чадсан нь мөн л олон улсад үнэлэгдэж улс орнууд туршлага судалж байна.
Бүсчилсэн хөгжлийн үзэл баримтлал амилж, сонгуулийн тойрог бүсчлэгдэн томорлоо.
Тухайн үед биелэгдэшгүй мэт сонсогдож байсан ч, эргээд харахад ард нь гарч чадсан Шинэ сэргэлтийн бодлогын реформыг дэмжсэн Улсын Их Хурлын эрхэм гишүүд Та бүхэнд талархал илэрхийлье.


 
Улсын Их Хурлын эрхэм гишүүд ээ,
Давшгүй даваа бий гэнэм
Хэрхэн давах хэмээн бүү сэтгэ
Давъя хэмээн сэтгэвээс давагдъюу
Гэтлэшгүй мөрөн бий гэнэм
Хэрхэн гэтлэх хэмээн бүү сэтгэ
Гэтэлье хэмээвээс гэтэлъюу гэсэн эцэг өвгөдийн минь сургааль бий. 
Энэ удаа Монгол Улсын Засгийн газраас хот, хөдөөгийн сэргэлтийн хүрээнд “20 минутын хот” концепцийг хэрэгжүүлэх эрхзүйн цогц реформыг Улсын Их Хуралд өргөн барьж байна.
Энэ эрхзүйн реформд хот тосгоны эрхзүйн байдал, нутаг дэвсгэрийн нэгж, зарим шинэ хотуудын эрхзүйн орчин, УИХ-аас гаргах санхүүгийн эх үүсвэрийн зарим тогтоол багтсан болно.
Монгол Улс нийслэл Улаанбаатар хотын засаг захиргааны бүтцэд 1960 оны долдугаар сарын 06-нд дөрвөн районтойгоор, түүнээс 32 жилийн дараа 1992 оны нэгдүгээр сарын 13-нд, есөн дүүрэгтэйгээр өөрчлөн зохион байгуулсан бол тэр цагаас хойш өнөөдөр мөн 32 жил өнгөрчээ.
Энэ нь нийслэл Улаанбаатар хотод эрс, мөн цогц реформ хийх цаг хугацаа болсныг харуулж байна.
Нийслэл Улаанбаатар хот Монгол Улсын нутаг дэвсгэрийн 0.3 хувь ч нийт хүн амын 50 гаруй хувь нь төвлөрөн амьдарч байна.
 
Нийслэлд дотоодын нийт бүтээгдэхүүний 63 хувь үйлдвэрлэгдэж, худалдаа үйлчилгээний 84.0 хувь, аж ахуйн нэгжүүдийн 70.0 хувь, их, дээд сургуулийн 90 хувь, бүртгэлтэй авто машины 84 хувь нь төвлөрч байна.
 
Нийслэлийн 35,206 га эдэлбэр газрын ердөө 700 га газар буюу Их тойрууд төрийн 140 байгууллага, Төрийн ордны байрлах хэсгийн 86-хан га талбайд Монгол Улсын хууль тогтоох, шүүх, гүйцэтгэх эрх мэдлийн байгууллагын эрх мэдэл бүхэлдээ төвлөрсөн байна.
 
Засаглал бүхэн харилцан хяналт тэнцэлтэй байхын тулд эрх мэдлийн байршил салангид байх учиртай.
 
Ингэж байж сайн засаглал бүрдэх, эрхзүйт төр төлөвших суурь зарчим хангагдахаас гадна, аюулгүй байдал, мөн хэт төвлөрлийн асуудал бүрэн шийдвэрлэгдэх болно.
 
Товчхондоо Ерөнхий сайдын хувьд нийслэлийн хэт түгжрэл бол эрх мэдлийн хэт төвлөрөл гэдэг улс төрийн дүгнэлт хийж байна.
 
Нийслэлд тулгамдсан асуудлыг шийдвэрлэхийн тулд асуудлын илэрч буй шинж тэмдэгт төвлөрөх бус асуудлыг үүсгэгч шалтгаанд төвлөрөх нь хамгийн чухал байна.
Нийслэлийн асуудал шийдэгдэхгүйгээр улсын асуудал шийдэгдэхгүй ээ. 11-11 төвд ирж байгаа гомдлын 70 гаруй хувь нийслэлтэй холбоотой асуудал байсаар байна. 
 
Нийслэлийн асуудал Улсын Их Хурал, Засгийн газрын асуудал биш гэж галаас зугтсаар байвал Та бид асуудлаа бүр л илүү хуримтлуулна.
Нийслэлд асуудлаа бие даан шийдвэрлэх эрх мэдэл ч, төсөв ч байхгүй байсныг бид хүлээн зөвшөөрөх шаардлагатай.
 
Нийслэлийг харах ойлголтоо өөрчлөхгүйгээр бид асуудлын шийдлийг бүтэн олж харахгүй.
 
Нийслэлчүүд, иргэдийн маань хувьд ч асуудлыг харахаас илүү асуудлын уг үндэс дээр нийгмийн мэтгэлцээнийг өрнүүлмээр байна.
 
Үүнд дөрөв дэх засаглал болсон хэвлэл мэдээллийн байгууллагууд ч онцгой анхаарал хандуулахыг хүсье. Энэ дашрамд, нийт хэвлэл мэдээллийнхэндээ дэлхийн хэвлэлийн эрх чөлөөний өдрийн мэнд дэвшүүлье.
 
Нутаг дэвсгэрийнхээ 0.3-хан хувийг хот, бусдыг нь хөдөө гэж нэрлэчихээр нийслэлийн иргэн байх гэсэн энгийн өрсөлдөөн ч иргэдийн дунд байсаар ирсэн нь нууц биш ээ.
 
Тиймээс бид ойлголт болон хандлагын түгжрэлээ мөн тайлах шаардлагатай болж байна.


 
Хүндэт нийслэлчүүд ээ,
Улс төрийн намын удирдлагууд аа,
Улсын Их Хурлын эрхэм гишүүд ээ,
 
Засгийн газраас өнөөдөр өргөн барьж буй 20 минутын хот эрхзүйн цогц реформ хэлэлцэн батлагдсанаар дараах асуудлууд шийдвэрлэгдэх болно.
 
Нэг. Нийслэл Улаанбаатар хотоос гадна Хөшигийн хөндий буюу Шинэ зуун мод хот, Шинэ Хархорум, Дархан, Эрдэнэт, Багануур, Налайхыг улсын зэрэглэлтэй хот болгон хөгжүүлэх, цаашид бүс бүхэн, боомт бүр улсын зэрэглэлтэй хоттой болох эрхзүйн боломж нээх юм.
 
Хоёр. Нийслэл Улаанбаатар хотыг дараах 14 хотод хуваан бие даан хөгжүүлнэ. Үүнд:
-Хан-Уул хот
-Яармаг хот
-Буянт-Ухаа хот
-Сонгинохайрхан хот
-Толгойт хот
-Баянхошуу хот
-Өнөр хот
-Баянгол хот
-Чингэлтэй хот
-Сэлбэ хот
-Сүхбаатар хот
-Дарь-Эх хот
-Баянзүрх хот
-Амгалан хот,
Эдгээр хотод иргэн бүр төрийн үйлчилгээг 20 минут дотор авахаар их өгөгдөлд тулгуурласан цахим төлөвлөлт бүхий нэгдсэн стандарт тогтоох юм.
 
Гурав. Нийслэлийн 204 хороог 42 нэгж болгон орон нутгийн хотын статустай томсгох, ингэснээр манай хороодын удирдлагууд шууд төсөв захиран зарцуулах эрх мэдэлтэй болно. Нэг үгээр хэлбэл, дамжуулагчийн үүргийг эцсийн шийдвэр гаргадаг нэгж болгоно.
 
Эрүүл мэнд, боловсрол, онцгой, цагдаа, нийтийн тээвэр, нийгмийн хөгжил, соёлын цогц үйлчилгээнд явган, дугуйн зам, усан бассейн, фитнесс клубээс эхлээд амьдралын чанарын бүх үйлчилгээ 20 минутын дотор очих байдлаар шинэчлэн зохион байгуулах, шаардлагатай хөрөнгийг улсын төсвөөс шийдвэрлэх, мөн төр хувийн хэвшлийн түншлэлийн эрхзүйн орчныг хангаж өгөхөд чиглэнэ.  
 
Дөрөв. Бага тойруугийн төвлөрсөн эрх мэдлийг задлахын тулд Засгийн газрын харьяа байгууллагуудыг Хөшигийн хөндийд шилжүүлэн байршуулахаар төлөвлөсөн.
Бага тойруугаас-Хөшигийн хөндийг Дүүжин гүүр болон туннелээр шууд холбож 20 минутийн дотор Төрийн ордны Чингисийн хөшөөнөөс Чингис хаан нисэх онгоцны буудалд шууд очдог байх юм.
 
Энэхүү холбоос гүүрийг “GoMongolia” буюу Өөдлөн тэмүүлэх Монгол гэж нэрлэнэ. Энэ хуулийн хүрээнд энэхүү гүүрэн байгууламжид Засгийн газрын баталгаа гаргах асуудал хамт орж байгаа гэдгийг хэлье.
 
Тав. Аймгийн төвүүдийг орон нутгийн чанартай хот болгон өөрчлөх, томоохон суурин газруудыг хотын статустай бие даан хөгжүүлэх асуудал энэ хуулийн хүрээнд мөн туссан болно.
 
Энэхүү хууль батлагдсанаар:
-  Дагуул хотын бүтээн байгуулалтыг эрчимжүүлэх хүрээнд хөрөнгө оруулалт, татварын таатай орчныг бий болгоно.
-  Тээвэр логистикийн нэгдсэн төвийг байгуулж, хөгжүүлснээр орон нутаг, бүс, олон улсын логистикийг сайжруулна.
-  Орон сууцжуулах төсөл хэрэгжүүлж, нийслэлээс иргэд шилжин суурьших, төрийн байгууллага, их, дээд сургууль, коллеж, шинжлэх ухааны байгууллагуудыг нүүлгэх нөхцөл бүрдэнэ хэмээн үзэж байна.
 
Улсын Их Хурлын дарга, эрхэм гишүүд ээ,
Засгийн газраас өргөн барьж буй шинэ хотууд байгуулах, 20 минутын хотын стандартад шилжих эрхзүйн цогц реформыг дэмжиж өгөхийг хүсье.

Дэлгэрэнгүй унших

Улстөр нийгэм

Ерөнхийлөгч У.Хүрэлсүх Ахмад настны үндэсний төвд ажиллалаа

Огноо:

,

Монгол Улсын Ерөнхийлөгч Ухнаагийн Хүрэлсүх Төв аймгийн Батсүмбэр сумын нутагт байрлах, халамжийн салбарын ууган байгууллага-Ахмад настны үндэсний төвд ажиллалаа.

Ерөнхийлөгч төр, засгаас ахмадуудын тэтгэвэр, тэтгэмж, нийгмийн хамгаалал зэрэгт онцгой анхаарч байгааг хэлээд, удахгүй тохиох тус төвийн 100 жилийн ойн баярын мэнд хүргэж, эрүүл энх, сайн сайхныг хүсэн ерөөв.

Ахмад настны үндэсний төв нь асран хамгаалах, харгалзан дэмжих төрөл садангүй, бие даан амьдрах чадваргүй, ганц бие, байнгын эмчилгээ, асаргаа шаардлагатай болон хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэдийг байрлуулж, хоол, хувцас, эрүүл мэнд, асаргаа сувилгаа, нөхөн сэргээх, сэтгэл зүй, соёл зэрэг үйлчилгээг хуульд заасны дагуу үзүүлдэг.

Өнөөдрийн байдлаар 14 аймаг, нийслэлийн 182 ахмад настан, хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэн амьдарч байгаагийн 117 нь эрэгтэй, 65 нь эмэгтэй юм.

Батсүмбэр сумын төвөөс Ахмад настны үндэсний төв хүртэл хатуу хучилттай зам тавих хөрөнгөөс гадна барилгын дээвэр, уурын зуухыг шинэчлэх, ахмадуудад нэн шаардлагатай автобус зэргийг худалдан авах 500 гаруй сая төгрөгийг 2024 оны төсөвт тусгасан байна.

2010 онд 10 хүн тутмын нэг нь ахмад настан байсан бол 2040 он гэхэд таван хүний нэг нь ахмад настан болох тооцоолол бий.

Хүний эрхийн үндэсний комиссын 2022 оны тайлангаас үзвэл, ахмад настны гэр бүл болон хууль ёсны үр хүүхэд, ах дүү нар нь харж хандах үүргээ биелүүлэхээс зайлсхийх, үр хүүхэд нь эцэг, эхээ ялгаварлан гадуурхах, гэрээсээ хөөх, эд хөрөнгө, тэтгэврийг нь завших, хүчээр авах зэргээр эрхийг зөрчих тохиолдол цөөнгүй байна.

Цаашид аймгуудад ахмадуудад зориулсан асрамжийн газар, өдөр өнжүүлэх төв байгуулах, энэ чиглэлээр төрийн бус байгууллага, хувийн хэвшил, иргэдийн санаачилгыг дэмжих, ахмадуудын хөдөлмөр эрхлэлт, гэр бүл дэх сэтгэл санаа, бие махбодь, үл хайхрах хүчирхийлэлд өртөхөөс сэргийлэх зэргийг тусгасан Ахмад настны тухай хуулийн шинэчилсэн найруулгын төслийг УИХ-аар хэлэлцүүлэх гэж байгааг Хөдөлмөр, нийгмийн хамгааллын сайд Х.Булгантуяа хэллээ.

Монгол Улсын Засгийн газрын тогтоолоор 2024 оны 04 дүгээр сарын 01-ний өдрөөс ажилтнуудын үндсэн цалин, орон нутагт ажилласны нэмэгдлийг тодорхой хувиар нэмсэнд төвийн удирдлага, ажилтнууд талархалтай байна. Одоогоор нарийн мэргэжлийн эмч, сувилагч дутмаг байгаа тухай төвийн дарга Л.Эрдэнэхүү хэллээ.

1924 онд маршал Х.Чойбалсан санаачилга гарган Нийслэл хүрээнд “Өнчин ядуусыг тэтгэх газар” байгуулсан нь өнөөгийн үндэсний төвийн суурь болсон түүхтэй. 1956 оноос Хэнтий аймгийн Цэнхэрмандал сум, 1967 оноос хойш одоог хүртэл Батсүмбэр сумын Баянголын аманд үйл ажиллагаа явуулж байна.

Улсын хэмжээнд ахмад настан, хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэний төрөлжсөн асрамжийн чиглэлээр төр, хувийн хэвшлийн 12 асрамжийн газар ажилладаг. Эдгээрт 400 гаруй ахмад настан амьдарч байна. 

Дэлгэрэнгүй унших

Улстөр нийгэм

ШӨХТГ: 44 иргэний гомдлыг эцэслэн шийдвэрлэж 4.217.000 төгрөгийн хохирол барагдууллаа

Огноо:

,

Шударга өрсөлдөөн, хэрэглэгчийн төлөө газрын “Хэрэглэгчийн мэдээллийн 115 төв”-д өнгөрөгч 4 дүгээр сард  нийт 497 иргэн хандсан байна. Үүнээс 438 иргэнд зөвлөгөө мэдээлэл өгч, 8  иргэний гомдол, мэдээлэл судлагдаж хариу өгөхөөр хүлээгдэж, 7 иргэний гомдлыг хариуцах салбар шилжүүлж, 44 иргэний гомдлыг эцэслэн шийдвэрлэж 4.217.000 төгрөгийн хохирол барагдууллаа.  

Ирүүлсэн гомдлыг салбараар нь авч үзвэл худалдаа үйлчилгээ 171, харилцаа холбоо 60, хөдөлмөр нийгмийн халамж үйлчилгээ 13, цахилгаан 9 , банк, санхүү, даатгал 35, барилга 17, боловсрол 2, НЗАА-ны үйл ажиллагаатай холбоотой 4, контор 60, НӨАТ 7,  өрсөлдөөн 7 , СӨХ  7,  тасалбартай холбоотой 1, түрээсийн асуудлаар 2, шатахуун 4, эрүүл мэндийн үйлчилгээтэй холбоотой 12,  бусад асуудлаар  86 иргэн хандсан байна гэж ШӨХТГ-аас мэдээллээ.

Дэлгэрэнгүй унших

Санал болгох