Бидэнтэй нэгдэх

Цаг үе

Банкны удирдах ажилтан мөнгө угаасан хэргээр шалгагдаж байна

Огноо:

,

Эх сурвалж: globalanticorruptionblog.com

Өнгөрсөн сард Голландын давж заалдах шатны шүүхээс тус улсын хамгийн том банкны гүйцэтгэх захирлаар ажиллаж байсан хүнд эрүүгийн хэрэг үүсгэн шалгахыг улсын прокурорт үүрэг болгожээ. Шүүхээс Ральф Хэмерсийг Амстердамд төвтэй “ING” банкны гүйцэтгэх захирлаар 7 жил ажиллах хугацаандаа мөнгө угаасан болон бусад гэмт хэрэгт буруутган шалгах ажиллагаа явуулахыг үүрэг болгосон байна. Санхүү, хууль эрх зүйн мэргэжилтнүүд өөрсдийн үйлдсэн хэргийнхээ төлөө яллагдагчаар татагдах нь ховор байдаг бөгөөд тэдний удирдах албан тушаалтнууд нь онилогдох нь бүр ч ховор байдаг. Энэхүү шийдвэрээс өмнө Голдман Саксын банкируудыг 1MDB-ийн дуулианд оролцсон хэрэгт буруутгаж байсан нь хамааралгүй зүйл байсан.

"Тэнд" гарч буй авлигад "энд" байгаа банкирууд, хуульчид, нягтлан бодогчид болон бусад зуучлагчдын үйлчилгээ шаардлагатай байдаг гэдгийг бид бүгд мэднэ. Дэлхийн өндөр хөгжилтэй орнуудын санхүүгийн төвүүд дэх санхүүгийн болон корпорацын үйлчилгээнүүд нь хөгжиж буй орнуудын ихэнх хэсэгт илэрсэн авлигад түлхэц болж байгаа талаар бид ярьдаг.

Гэхдээ авлигын эсрэг ажиллаж байгаа хүмүүс энэ ойлголттой санал нийлэх эсэх нь өөр асуудал юм. Транспэрэнси Интернэшнл байгууллагын Авлигын төсөөллийн индексийг харахад хөгжингүй орнууд авлигатай сайн тэмцэж байгаа гэсэн ойлголтыг төрүүлдэг бөгөөд хүснэгтийн доод хэсгийг харвал авилга нь хөгжиж буй орнуудад үнэхээр асуудал болж байна. Бид Панамын баримт бичиг, 1MDB, Danske банк болон FinCEN файлуудын талаарх асуудлуудаас бүрэн сургамж аваагүй бөгөөд энэ нь авлигын хэрэг бий болоход банкууд, хуульчид болон бусад мэргэжилтнүүдийн үзүүлж буй үйлчилгээ нөлөө үзүүлж байгааг харуулж байна.

Асуудлын нэг хэсэг нь санхүүгийн болон компанийн үйлчилгээ эрхлэгчдийн авлигад эзлэх үүрэг оролцоо аюултай түвшинд хүрснийг олж харахгүй байгаа явдал юм.

Мөнгө угаагчдын үйлчилгээ нь зохион байгуулалттай гэмт хэрэг эсвэл авлигын гэмт хэрэгтэй салшгүй холбоотой болохыг ойлгох нь чухал юм. Бид хээл хахууль болон эд хөрөнгө ашиглан шамшигдуулах нь мөнгө угаах хэргээс өөр зүйл гэж үздэг боловч эдгээр нь хоорондоо уялдаа холбоотой байдаг. Мөнгө угаах нь зөвхөн мөнгө хулгайлсан хүнд үзүүлж буй дараагийн бодит тусламж биш юм. Энэ бол бүхэл бүтэн схемийн нэг хэсэг бөгөөд нэг нь нөгөөгүйгээр оршин тогтнох боломжгүй юм. Банкны дээрэмчид хэзээ ч гарахгүй болтлоо дээрэм хийхээр төлөвлөхгүй – түүнд зугтах машин хэрэгтэй, эс тэгвээс түүний төлөвлөгөө амжилтгүй болно. Үүнтэй адилаар бусад газарт үйлдсэн авлигын үйлдлүүдэд барууны банкирууд болон компанийн үйлчилгээ эрхлэгчдийн санал болгодог зугтах машин хэрэгтэй юм. Хууль эрх зүйн хувьд тэдгээрийг хоёр тусдаа гэмт хэрэг гэж үздэг ч бодит байдал дээр нэг зоосны хоёр тал болохыг нуух ёсгүй.

Өнгөрсөн сард гаргасан шийдвэр нь санхүүгийн үйлчилгээ үзүүлэгч байгууллагуудын чухал үүрэг болон тэднийг хариуцаж буй хүмүүсийн үүрэг хариуцлагыг хүлээн зөвшөөрсөн. 2018 онд дэлхийн хэмжээний санхүүгийн системийн нөлөө бүхий “ING” банк нь мөнгө угаах хэрэгтэй тэмцэх хяналтын сул байдлыг ашиглан дансаараа дамжуулан олон удаа мөнгө угаасан болохыг Голланд улсын прокурорын газраас хянан шийдвэрлэжээ. Уг банк 675 сая еврогийн торгууль болон хууль бусаар олсон 100 сая еврогийн хураамжийг буюу нийт 775 сая еврог төлсөн байна. Тус банканд үндэсний болон европын зохицуулагчид удаа дараа анхааруулж байсан ч анхааруулгыг хэрэгжүүлж ажиллаагүй байна. Прокурорын байгууллагаас эрүүгийн хэрэг үүсгэх хангалттай нотлох баримт байхгүй гэж үзсэн тул нэг ч хүнд эрүүгийн хэрэг үүсгээгүй. Давж заалдах шатны шүүхийн шийдвэр энэ тооцоог өөрчилж байна. Үүнээс дөрвөн зүйлийг онцлон тэмдэглэе.

-Уг процедурыг гуравдагч этгээд болох SOBI (компанийн мэдээллийг мөрдөн шалгах сан) санаачилсан бөгөөд тус сан нь хувьцаа эзэмшигчид болон бусад оролцогч талуудын ашиг сонирхлыг хамгаалах зорилгоор байгуулагдсан юм. Уг байгууллага тухайн хэргийг сонирхсон гуравдагч этгээдээс эрүүгийн хэрэг үүсгэн шалгаж эхлэх хүсэлтийг прокурорын байгууллагад гаргах боломжийг олгодог хуулийн заалтыг ашигласан байна. Сангийн дүрмийн нэг заалтад “Компанийн шударга байдлыг сайжруулах хүчин чармайлтыг хянах” тухай заасан байдаг тул SOBI нь уг хэргийг хангалттай сонирхож байсан нь тогтоогджээ.    

-ING банк нь гэмт хэрэг үйлдсэн болон ашиг орлогодоо онцгой анхаарсан гэм буруутай үйлдлийн талаар гаргасан прокурорын дүгнэлтийг хүлээн зөвшөөрсөн юм.

-Гүйцэтгэх захирлыг гэмт хэргийн шинжтэй үйлдлээс урьдчилан сэргийлэх арга хэмжээ авах эрх бүхий албан тушаалтан бөгөөд үүрэг хүлээсэн хүн гэж дүгнэсэн. Тэрээр хууль бус үйлдэл гарах магадлал өндөр байгааг мэдсээр байж арга хэмжээ авахаас татгалзсан.   

-Гүйцэтгэх захирал нь өөрийн хийсэн үйлдлийнхээ төлөө хариуцлага хүлээдэггүй. Хувьцаа эзэмшигчдийнхээ зардлаар томоохон гэрээ хэлэлцээр хийж, хүлээсэн үүрэг хариуцлагаа умартаж байгаа нь ёс суртахуунгүй хэрэг гэж үзсэн. Тиймээс шүүх SOBI-ийн гомдлыг үндэслэлтэй гэж үзээд ноён Хамерсийг эрүүгийн хариуцлагад татах ёстой гэж дүгнэсэн.

Банкны удирдлагууд хориглосон үйл ажиллагааг үнэхээр удирдаж ажилласан бол ял шийтгэлгүй үлдэхгүй байх дүрмийг эрүүгийн байцаан шийтгэх ажиллагаанд тусгасан байх нь чухал юм.

Энэ шийдвэрийн эцэст ноён Хэмерсийг гэм буруутай нь тогтоогдох болно гэсэн үг биш бөгөөд үүнийг эрүүгийн хэргийн шүүх ажиллагаа шийдвэрлэх болно.

Дэлгэрэнгүй унших

Сэтгэгдэл

Цаг үе

ҮСХ: Эмэгтэй дэд сайдын эзлэх хувь 31.4 нэгж хувиар буурчээ

Огноо:

,

Төрийн улс төрийн удирдах түвшинд ажиллаж буй эмэгтэй албан хаагчдыг сонгуулийн жилээр авч үзвэл, 2020 онд эмэгтэй сайд 23.5 хувь, эмэгтэй дэд сайд 7.1 хувь, аймаг, нийслэлийн эмэгтэй засаг даргын орлогч 19.1 хувийг тус тус эзэлж байна.

2016 онтой харьцуулахад эмэгтэй сайдын эзлэх хувь 11 нэгж хувиар, эмэгтэй Засаг даргын орлогчийн эзлэх хувь 2 нэгж хувиар өссөн бол эмэгтэй дэд сайдын эзлэх хувь 31.4 нэгж хувиар буурчээ гэж Үндэсний Статистикийн Хорооноос мэдээллээ.

 

Дэлгэрэнгүй унших

Цаг үе

Цахим виз олгох улсын жагсаалт шинэчлэгдэж, 99 орны иргэдэд цахим виз олгоно

Огноо:

,

Монгол Улсын Засгийн газраас “2023-2025 оныг “Монголд зочлох жил” болгон зарласантай холбогдуулан Монгол Улсын виз олгох жагсаалтад багтаж байсан Европын улсууд болон Австрали, Шинэ Зеланд зэрэг 34 орны иргэдийг визийн шаардлагаас чөлөөлсөн. Тэгвэл үүнтэй холбогдуулан цахим виз олгох улсын жагсаалт шинэчлэгдэж, 99 орны иргэдэд цахим виз олгохоор боллоо.

Тодруулбал, тухайн орны иргэд нь аялал жуулчлалын “К2”, спорт, соёл урлагийн үйл ажиллагаанд оролцох “К4” ангиллын 30 хүртэл хоногийн виз,  дамжин өнгөрөх буюу 10 хоногийн  “K6” ангиллын визийг цахимаар мэдүүлэх боломжтой болж байна.

Цахим виз мэдүүлэхдээ https://evisa.mn/ системд хандаж визийн мэдүүлгийг үнэн зөв, бүрэн гүйцэд бөглөж, төлбөрөө төлснөөр виз мэдүүлсэн баримт бичиг хянагдах бөгөөд хүсэлт хянагдаж зөвшөөрсөн тохиолдолд тухайн иргэний мэдээллийг агуулсан QR код хэлбэртэй цахим визийг тухайн иргэний цахим шуудангаар 48 цагийн дотор илгээх юм.

Гадаадын иргэн, харьяатын газар 2021 оны 10 дугаар сараас хойш өнөөдрийн байдлаар 9000 гаруй гадаадын иргэнд цахим виз олгосон байна.

МОНГОЛ УЛСЫН ЦАХИМ ВИЗ ОЛГОХ УЛСЫН ЖАГСААЛТ

1

Aлбани

Albania

2

Ангол

Angola

3

Андорра

Andorra

4

Антигуа ба Барбуда

Antigua and Barbuda

5

Армени

Armenia

6

Балба

Nepal

7

Барбадос

Barbados

8

Бахам

Bahamas

9

Белиз

Belize

10

Бенин

Benin

11

Боливи

Bolivia (Plurinational State of)

12

Босни-Херцеговин

Bosnia and Herzegovina

13

Ботсвана

Botswana

14

Бруней Даруссалам

Brunei Darussalam

15

Бурунди

Burundi

16

Бутан

Bhutan

17

Вануату

Vanuatu

18

Ватикан

Vatican City State

19

Венесуэл

Venezuela, Bolivarian Republic of

20

Вьетнам

Vietnam

21

Габон

Gabon

22

Гайана

Guyana

23

Гамби

Gambia (Republic of The)

24

Гана

Ghana

25

Гватемал

Guatemala

26

Гвиней

Guinea

27

Гвиней-Бисау

Guinea Bissau

28

Гренада

Grenada

29

Доминик

Dominica

30

Жибути

Djibouti

31

Замби

Zambia

32

Зимбабве

Zimbabwe

33

Зүүн Тимор

Timor-Leste

34

Кабо-Верде

Cabo Verde

35

Камбож

Cambodia

36

Кени

Kenya

37

Кирибати

Kiribati

38

Колумби

Colombia

39

Коморос

Comoros

40

Конго

Congo

41

Бүгд Найрамдах Ардчилсан Конго

Democratic Republic of the Congo

42

Коста-Рика

Costa Rica

43

Кот д’Ивуар

Côte D'Ivoire

44

Куба

Cuba

45

Кувейт

Kuwait

46

Лесото

Lesotho

47

Маврики

Mauritius

48

Мавритани

Mauritania

49

Мадагаскар

Madagascar

50

Малави

Malawi

51

Маршаллын Арлууд

Marshall Islands

52

Мексик

Mexico

53

Микронез

Micronesia (Federated States of)

54

Мозамбик

Mozambique

55

Молдова

Moldova

56

Монтенегро

Montenegro

57

Мьянмар

Myanmar

58

Намиби

Namibia

59

Науру

Nauru

60

Никарагуа

Nicaragua

61

Өмнөд Африк

South Africa

62

Өмнөд Судан

South Sudan

63

Палау

Palau

64

Панам

Panama

65

Папуа Шинэ Гвиней

Papua New Guinea

66

Парагвай

Paraguay

67

Руанда

Rwanda

68

Самоа

Samoa

69

Сан Марино

San Marino

70

Сан-Томе ба Принсипи

Sao Tome and Principe

71

Сейшелийн арлууд

Seychelles

72

Саудын Араб

Saudi Arabia

73

Сенегал

Senegal

74

Сент-Винсент ба Гренадин

Saint Vincent and the Grenadines

75

Сент Кристофер ба Невис

Saint Kitts and Nevis

76

Сент Люсиа

Saint Lucia

77

Соломоны Арлууд

Solomon Islands

78

Суринам

Suriname

79

Сьерра Леон

Sierra Leone

80

Тайвань

Taiwan

81

Танзани

United Republic of Tanzania

82

Того

Togo

83

Тонга

Tonga

84

Төв Африк

Central African Republic

85

Тринидад ба Тобаго

Trinidad and Tobago

86

Тувалу

Tuvalu

87

Уганда

Uganda

88

Умард Македон

North Macedonia

89

Фижи

Fiji

90

Хаити

Haiti

91

Хондурас

Honduras

92

Хятад

China

93

Экваторын Гвиней

Equatorial Guinea

94

Эль Сальвадор

El Salvador

95

Энэтхэг

India

96

Эритрей

Eritrea

97

Эсватини

Eswatini

98

Этиоп

Ethiopia

99

Ямайка

Jamaica

Дэлгэрэнгүй унших

Цаг үе

Гэр хорооллыг барилгажуулах төслийг 19 байршилд хэрэгжүүлж байна

Огноо:

,

Улаанбаатар хотын хэмжээнд агаар, хөрсний бохирдлын 80 хувь нь гэр хорооллоос үүдэлтэй судалгаа байдаг.

Агаар, хөрс, орчны бохирдлын асуудлыг шийдвэрлэх, гэр хорооллын иргэдийн амьдрах орчин, нөхцөлийг сайжруулах үндсэн шийдэл, хамгийн оновчтой гарц нь гэр хорооллыг инженерийн дэд бүтцээр хангах, дахин төлөвлөн барилгажуулах арга зам юм. Иймээс гэр хорооллын газрыг дахин төлөвлөн барилгажуулах төслийг хэрэгжүүлж байгаа бөгөөд төслийн явц, өнөөгийн нөхцөл байдал, тулгамдаж буй асуудлыг Нийслэлийн Орон сууцны бодлогын газрын дарга Г.Ганхүү танилцууллаа.

НИТХ-ын тогтоолоор нийслэлийн найман дүүргийн нутаг дэвсгэрт 28 байршил, 85 хэсэгчилсэн талбайд гэр хорооллыг газрыг дахин төлөвлөн барилгажуулахаар баталсан. Энэ нь 18,843 нэгж талбар буюу 1631 га газрыг эзлэх бөгөөд 148.323 айлын орон сууц, 60 сургууль, 92 цэцэрлэг, 14 эмнэлгийг ашиглалтад оруулахаар төлөвлөжээ. Одоогийн байдлаар төвийн зургаан дүүргийн нутаг дэвсгэрт 19 байршил 58 хэсэгчилсэн талбайд 44 төсөл хэрэгжүүлэгч гэр хорооллын газрыг дахин төлөвлөн барилгажуулах төслийг хэрэгжүүлж байна. Энэ нь нийт 15,382 нэгж талбар, 1102.8 га талбайг хамарч байгаа юм.

Төслийн хүрээнд 2022 оны жилийн эцсийн байдлаар 2778 нэгж талбарт газар чөлөөлж, 16,671 айлын 153 блок орон сууц ашиглалтад оруулжээ. Харин энэ онд 46 блок 5076, 2024 онд 44 блок 5300, 2025 онд 53 блок 6400 айлын орон сууцыг барьж ашиглалтад оруулахаар төлөвлөсөн байна.

Дэлгэрэнгүй унших

Санал болгох